NEW YORK - Det er naturligt at finde kærligheden på arbejdspladsen. Det er, hvor folk tilbringer det meste af deres tid.
Men et kontor romance kan være risikabelt for Dværgpapegøjer og de virksomheder, de arbejder for.
Mange arbejdsgivere har regler for at sikre, at dating spillet ikke påvirker bundlinjen. De er bekymret over, at distrahere kærester vil sakke agterud i deres arbejde. De er også bekymret for, at et forhold, der går sure kan føre til seksuel chikane afgifter.
Nogle virksomheder forbyde romantisk forhold helt. Så kunne en medarbejder, der forelsker blive fyret.
Med Valentinsdag frem, er der kærlighed i luften. Her er fem ting hver medarbejder bør vide om arbejdspladsen romancer:
Hvad er kærlighed?
Der er ikke én måde at definere et forhold. Alle har en anden opfattelse, herunder din arbejdsgiver.
Nogle chefer mener, at et engangs-slynge efter den årlige ferie part tæller som et forhold, især hvis en vejleder og underordnet er involveret.
Andre kan mene, at det er ligegyldigt, medmindre der er en længerevarende frieri.
Medarbejdere kan hævder, at hvad de gør i deres personlige liv ikke skulle være deres arbejdsgivers virksomhed.
Men det kan være, hvis det udgør en økonomisk eller juridisk risiko for virksomheden, siger Michael Casey, en partner i Miami advokatfirmaet Epstein Becker & Green.
"Den måde arbejdsgivere se sammenhænge på arbejdspladsen fokuserer på de juridiske og moral spørgsmål. De bekymre sig om anklager om nepotisme og chikane, "Casey siger.
Den bekymring er, at kontoret romancer kan føre til arbejdspladsen distraktioner, og ikke kun for de elskende. Medarbejdere kan klage, hvis en kollega, der beskæftiger sig med en vejleder får en forfremmelse eller gives eftertragtede opgaver. Den vrede er sandsynligvis have en im pagt om teamwork og produktivitet.
Kender reglerne
Mange virksomheder forsøger at skabe regler for hvor langt arbejdspladsen sociale forbindelser kan gå.
"Arbejdsgiverne er nødt til at erkende, at mennesker mødes på arbejdspladsen," sagde Michael Hanlon, en partner i Philadelphia advokatfirma Blank Rome. "Men de vil ikke have nogen til at føle sig presset til at være i et forhold."
Mest bekymrende: Når en boss ønsker at blive involveret i en lavere rangerende medarbejder, eller har begynde et forhold.
Disse relationer kan være enighed, men Hanlon påpeger det også kan være vanskeligt for en medarbejder at sige nej til en chef i forvejen uden at frygte en form for repressalier.
Mange virksomheder undgå problemet ved at forbyde chefer fra dating nogen på et lavere rang.
De, der tillader dating kan kræve ansatte til at offentliggøre, når de er i relationer. På Goldman Sachs Group Inc., skal du fortælle din chef, hvis du er involveret med en medarbejder, sagde talsmand Gia Moron. Hvis du ikke og forholdet gøre, er opdaget, risikerer du at blive fyret.
Nogle virksomheder tager offentliggørelse af et kontor romance et skridt videre med brugen af såkaldte "kærlighed kontrakter." Det er et juridisk dokument, der både lønmodtagere skal underskrive erklæring om, at forholdet er konsensus. Det kan også lægge ud selskabets seksuel chikane politik.
Når en arbejdsgiver er fortalt om et forhold, kan ledelsen derefter beslutte at flytte en medarbejder til en anden afdeling for at undgå eventuelle interessekonflikter, der kan komme fra at have parret at arbejde sammen.
Vær Adult Om Det
Medarbejdere, der får et forhold skal være varsomme. Det betyder ikke fnise i pausen rum eller godt øje til hinanden på tværs af kontoret.
Selv hvis din chef og kollegaer kender du sammen, du stadig nødt til at være diskret. Du ønsker ikke nogen at klage til ledelsen, at de ikke kan arbejde sammen med dig fordi du er for sart med din partner eller ikke handler professionelt.
En undersøgelse sponsoreret af arbejds-og familieliv konsulentfirma Workplace Valg konstateret, at 44 procent af de 623 respondenter havde observeret andre romantiske relationer eller handlinger romantisk kærlighed på arbejdspladsen. Og mere end en tredjedel af dem, der var vidne til romantik sagde, at det gjorde dem utilpas eller påvirket deres arbejde.
Andrea Holland mødte sin kæreste, da hun interviewede ham for to år siden efter et job i public relations firma Access Communications. Den attraktion var øjeblikkelig.
Efter tre måneders arbejde sammen på samme hold, begyndte de dating. De holdt deres forhold stille. De ville gå i arbejde på forskellige tidspunkter, og tage trappen til at forlade stedet for at gå gennem lobbyen.
"Jeg fortalte ham, at jeg ikke ville gå ud til frokost med ham hver dag," sagde Holland, der nu er 25. "Jeg ønskede at være professionelle på arbejdspladsen."
Det betalte sig. Et år i deres forhold, de fortalte deres chefer, som allerede havde fornemmet de var sammen. Parret foreslog, at den ene af dem bør overveje at forlade virksomheden. Deres chefer sagt nej.
I stedet blev de sat på forskellige teams, og sidde på tværs af kontoret fra hinanden.
Love Bites
Relationer kan være stor, når du er i dem, men en katastrofe, hvis de blæser op. Og katastrofen kan udvides til dit job.
Det er svært at fokusere på arbejde, hvis du er nødt til at se dine tidligere arbejdskammerat hver dag. Det kan påvirke produktivitet og moral - din og dine kollegaer, der kan fornemme fjendskab mellem jer. Der er også en risiko for, at en foragtet Styrmanden vil sabotere en tidligere elskers arbejde eller faglige omdømme.
"Der er en meget klar mørk side til relationer på arbejdspladsen går syd," sagde Donna Flagg, grundlægger af de menneskelige ressourcer Consulting Group, de Krysalis Group. "Alle bliver sårbare, hvis de romance ikke regne ud, og det kan virkelig ramt virksomheden."
Har Fun
Forelsket på arbejdspladsen kan være en god ting, for de ansatte og deres arbejdsgivere.
Det er bare den måde Holland ser det. Både hun og hendes makker har fået forfremmelser, da deres romance i gang - hun er nu en ledende konto udøvende og han er en konto udøvende magt.
"Når folk er i positive relationer på arbejdspladsen, de virkelig nyder arbejde. De arbejder hårdere. De bliver længere, "Flagg sagt.
8 Dating Mistakes Even Smart Women Make